lut25

„KSIĄŻKA O PRZYSZŁOŚCI: PODRÓŻ DO ROKU 2000 I DALEJ”. CZĘŚĆ 2.

„KSIĄŻKA O PRZYSZŁOŚCI: PODRÓŻ DO ROKU 2000 I DALEJ”. CZĘŚĆ 2.

Przed wami druga część cudnej książki, (pierwsza tutaj) w której to mamy przedstawioną naszą przyszłość. Część druga zostanie zaprezentowana skrócona i po niej nastąpi jeszcze kilka innych części. Ta część zawiera jeszcze więcej fantastycznych pomysłów, a dotyczyć one będą wyglądu miast, domów i sposobów życia w dwudziestym pierwszym wieku.

DOMY I ŻYCIE W 21 WIEKU

MIASTA PRZYSZŁOŚCI

Miasta przyszłości według autorów książki.

Miasta przyszłości według autorów książki.

Miasta w kosmosie. Na tych stronach możecie zobaczyć statek opuszczający Astropolis, gigantyczne kosmiczne miasto, dom dla 10 tysięcy ludzi. Pomysł budowy ogromnych, kilometrowych miast w kosmosie jest całkiem nowy. Uczony Amerykański profesor Gerrad O’Neill jako pierwszy wysunął poważne propozycje na ten temat w roku 1974. Od tego czasu powstały różne wzory kolonii kosmicznych. Takie jak te przedstawione na czarno-białym rysunku.

DOMY I ŻYCIE W 21 WIEKU

MIASTA PRZYSZŁOŚCI

Usborne_Book_of_the_Future_1979_pointlessmuseum_0023

 W tym rozdziale dowiesz się o wspaniałych miejscach, w których będzie można mieszkać w przyszłości. Życie w mieście nie jest niczym nowym – już starożytni Grecy i Rzymianie budowali miasta tysiące lat temu. Ostatnimi czasy obserwujemy wzrost liczby ludności w miastach. Ów wzrost sprowadził na miasta problemy – przestępczość, zanieczyszczenie środowiska, zatłoczenie oraz problemy mieszkaniowe – te problemy są podobne w większości miast na świecie. Wiele błędów popełnionych w przemysłowych miastach Północnej Ameryki i Europy jest dzisiaj powtarzanych przez kraje rozwijające się. Slumsy w Kalkucie i Brazili są takie jak gdzie indziej. Niektórzy twierdzą, że te problemy nie mogą zostać rozwiązane i koncepcja ogromnych miast jest skazana na zagładę. Inni mówią, że ludzie lubią żyć w dużych grupach. Dowody wskazują na to, że supermiasta, które są po prostu wieloma miastami połączonymi razem właśnie się rozwijają. Supermiasto nie przypomina miast przemysłowych, zbudowanych z szeregowych domów i fabryk. Supermiasto posiada duże obszary parków i terenów rolniczych. Połączenia, które tworzą supermiasto to jego systemy komunikacyjne. Pozwalają one mieszkańcom na przejechanie setek kilometrów dziennie z pracy i do pracy z taką dozą wysiłku z jaką dawniej ktoś potrzebował na przebycie kilkunastu kilometrów. Na ostatnich stronach tej częśći zobaczysz jak będą budowane miasta w Układzie Słonecznym w dwudziestym pierwszym wieku i dalej.

Miasta pod kopułami

Obrazek pokazuje miasto prosto ze świata science fiction, w którym ludzie żyją w całkowicie chronionych przed deszczem i wiatrem plastikowych kopułach. Lekkie konstukcje kopuł są dostępne od lat. Na przykład kopuły geodezyjne są w powszechnym użyciu. Zawierają metalowe rury, połączone trójkątnym wzorem są niezwykle wytrzymałe. Na małą skalę można znaleźć kopuły geodezyjne na placach zabaw jako drabinki do wspinaczki. Na wielką skalę gigantyczne wersje mogłyby całkowicie przykryć całe miasta. Niestety podobnie jak większość pomysłów ten również zawiera błędy. Kopuła tak wielka, że może pokryć całe miasto musiałaby być zaopatrzona w bardzo drogi system wymiany powietrza. Dopiero wtedy można byłoby pod kopułą stworzyć mikroklimat. Z chmurami, deszczem i mgłą.

Jeszcze miast przyszłości pod kopułami u nas nie ma, ale w Dubaju już im się marzy coś takiego. Tutaj link

DOMY I ŚRODOWISKO

DWIE WYCIECZKI W 21 WIEK

Usborne_Book_of_the_Future_1979_pointlessmuseum_0025

Na tych stronach możesz zobaczyć dwa rodzaje miast. Górna ilustracja pokazuje, zanieczyszczoną stworzoną przez szkodniki dziurę, która istnieje już naszych czasach przynajmniej w jednym aspekcie – w Tokio policjanci muszą nosić maski przeciw smogowe. Ilustracja na dole to stosunkowo czyste, atrakcyjne miejsce możliwe dopiero jeśli urbaniści i ludzie będą dążyć do tego by takim się stało. Ludzie zaczynają być świadomi wielu problemów życia miasta i starają się je rozwiązać; na przykład satelity mogą być wykorzystywane do monitorowania poziomu skażenia.

Źródło: http://www.scoopwhoop.com/inothernews/12-polluted-places/

Źródło: http://www.scoopwhoop.com/inothernews/12-polluted-places/

Zanieczyszczone miasta umierającego świata

Jeśli drastyczne kroki nie zostaną podjęte w celu kontroli zanieczyszczeń oraz próby aby przynajmniej osiągnąć jakąś równowagę ekologiczną na świecie, obrazek na górze może być typowy dla miasta z początku 21 wieku.

Jego nieprzyjemne cechy to:

1 Linia karłowatych, umierających drzew. Przynajmniej te są wciąż żywe. W niektórych miastach, planiści od początku planowali zastąpienie żywych drzew produkujących tlen sztucznymi, kolorowymi, łatwymi do czyszczenia podróbkami.

2 Niebo wypełnione smogiem. Widoczność jest ograniczona i cały czas padają kwaśne deszcze. Odrzutowiec zostawia ślady syfu.

3 Samochody ciężarowe i samochody muszą walczyć o miejsce na drodze wypełnionej spalinami. Pojazdy wciąż są napędzane benzyną, która staje się towarem coraz bardziej luksusowym. Alternatywy dla ropy, takie jak energia słoneczna lub fuzja jądrowa, nie zostały zrealizowane, więc nie będzie czym zastąpić ropy, gdy jej zasoby się wyczerpią.

4 Wielkie, brzydkie bloki mieszkalne stawiane jak najciaśniej by nadążyć za rosnącą populacją. Nikt nie myślał o kontrolowaniu urodzeń, większość ludzi nie ma pracy i źle się odżywia.

5 Zaniedbania w utrzymywaniu miejskich udogodnień takich jak oświetlenie sprawiają, że wszystko niszczeje.

Ogród miejski na zadbanej planecie.

Ta scena, nie pokazuje, że idealny świat jest możliwy, jednak wskazuje, że miasto jutra mogłoby być przyjemnym miejscem do życia, pracy i zabawy.

1 Elektryczna jednotorowa kolejka zapewnia skuteczne, choć może niezbyt eleganckie rozwiązanie problemu jazdy z dużą prędkością.

2 Poniżej linii biegnie sieć rurociągów, przez które wysyłana jest większość ładunków masowych (takich jak paliwa, wody, zboża), ładunki są przepompowywane cicho i sprawnie.

3 Miasto jest całe zielone, co jest wynikiem ogromnego światowego programu sadzenia drzew, który rozpoczął się w 1980 roku. Obecnie szacuje się, że każdy mężczyzna, kobieta i dziecko na Ziemi musi posadzić jedno drzewo dziennie w celu utrzymania równowagi z tymi, które zostały usunięte. Głównym obszarem świata produkującym tlen są w chwili obecnej brazylijskie lasy deszczowe. Niestety lasy są powoli acz systematycznie wycinane.

4 Odrzutowiec zasilany paliwem wodorowym leci po niebie.

5 Bezspalinowe pojazdy elektryczne są stosowane do niedalekich, lokalnych podróży. Ciężarówki są potrzebne tylko na krótkie dystanse, gdyż większość przesyłu ładunków przejął system rur.

6 Najbardziej ekspansywne przykłady „brutalnej” architektury połowy XX wieku zostały przykryte kwitnącymi pnączami.

7 Rowery stanowią podstawowy środek transportu dla mieszkańców miasta. Specjalne drogi rowerowe są oddzielone od ruchu samochodowego.

Ładne zdjęcia. Marina Bay w Singapurze. Źródło:  https://flic.kr/p/dtZDCN

Ładne zdjęcia. Marina Bay w Singapurze. Źródło: https://flic.kr/p/dtZDCN

Dzisiaj toczy się walka pomiędzy zwolennikami zasyfionego, pełnego samochodów i smogu miasta, a ludźmi, którzy chcieliby choć trochę poczuć dobry klimat. W samym Krakowie nie jest za ciekawie i bliżej nam do obrazka na górze niż do tego na dole. Rurami niestety nie wysyła się potrzebnych do życia produktów (oprócz wody i gazu).

Zatrucie środowiska jest naprawdę bardzo poważnym problemem. Kliknijcie sobie w link i zobaczcie jak to wygląda w Chinach.

 

 

 

2 Comments

  1. Onibe

    miasta w kosmosie to obecnie temat dalszy niż dwadzieścia-trzydzieści lat temu, gdy wydawało się, że jesteśmy o kroczek od kolonizacji innych planet. Dzisiaj już wiemy, że będzie to znacznie, znacznie trudniejsze. Lepiej więc postawić na czyste miasta, ale na ile to jest możliwe?

    Cieszy, że zmiany mają charakter częściowo oddolny – architekci promują ekologiczne rozwiązania (coraz częściej wielkie inwestycje budowlane mają charakter ekologicznego mariażu potrzeb społecznych z okolicznościami przyrody lokalnej), ludzie sięgają po pojazdy spalające mniej paliwa. Nawet rozpowszechnienie ledów do oświetlenia ulic i domów daje wymierny efekt. Z drugiej strony, wiadomo że nie stoimy w miejscu także pod względem potrzeb: one rosną. Zobaczymy gdzie się skończy ten wyścig.

    1. charliethelibrarian

      Przede wszystkim potrzebna jest chyba zmiana mentalności wszystkich mieszkańców. Nie tylko decydentów. Przecież żyjemy w jednym miejscu, jednym oddychamy powietrzem i tak dalej. W Krakowie jest to bardzo odczuwalne. Zimowe miesiące to przekroczenia norm czystości powietrza o dwieście, trzysta procent. I to nie są jakieś wyjątkowe stany. Wręcz przeciwnie – dzień z czystym powietrzem jest czymś wyjątkowym. Poza tym jak czytam o włodarzach tego miasta, którzy frazesami o ekologii i czystym, stworzonym dla mieszkańców mieście wycierają sobie usta, a jednocześnie wydają zgody na coraz bzdurniejsze inwestycje to nóż się w kieszeni otwiera.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *